معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت و رئیس هیآت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به همراه مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو و هیات همراه از شرکتهای تابعه یاپکو در شهرستان های سبزوار، نیشابور و مشهد بازدید کردند .
به گزارش روابط عمومی گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، چند پروژه مهم خودکفایی با هدف تحقق اهداف اقتصادی مقاوتی و صرفه جویی ارزی در شرکت کابل خودرو سبزوار افتتاح شد .
احیاء خط تولید ماشین آلات بافت سیم رشته ای بعد از ۱۱ سال توقف و خطوط تولید روتور، افتتاح خط مونتاژ موتور دی .سی شیشه بالابر و خطوط مونتاژ شیشه بالابر و مجموعه کابل های کنترل خودرو تارا همچنین خطوط مونتاژ شیشه بالابر دنا پلاس انجام شد .
گفتنی است، علی اصغر عنابستانی و بهروز محبی دونماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم بهره برداری از پروژه های توسعه ای شرکت کابل خودرو حضور داشتند .
در حاشیه این مراسم معاون وزیر صمت ضمن تآکید برتوسعه و کیفی سازی به عنوان اولویتی اساسی در برنامه های ایدرو افزود: با توجه به رفتار خلاف اصول حرفهای تجارت بینالملل شرکای خارجی صنایع ایران بعد از تحریمهای غیرقانونی آمریکا، تولید قطعاتی که تا پیش از این در صنعت خودرو وارداتی بود با توانمندیهای سازندگان کشور، بومیسازی شده است.
وی گفت: تولید قطعات بومی خودروهای مونتاژی و توسعه و اصلاح ساختار و نوسازی بالا بردن کیفیت تولید با استفاده از ظرفیتهای داخلی در اولویت برنامههای ایدرو قرار دارد. رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با بیان اینکه امسال ۵۰ هزار دستگاه محصول تارا در شرکت ایرانخودرو تولید می شود، خاطرنشان کرد: با طرحهای توسعهای که تعریف شده و با میزان تولید خودرو و به کارگیری نیروهای متخصص، گسترش و نوسازی صنعت خودرو در کشور فراهم میشود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز از صرفهجویی ارزی بالای ناشی از بومیسازی قطعات شرکت کابل خودرو در قالب پلتفرم برق و الکترونیک محصولات ایرانخودرو خبر داد.
فرشاد مقیمی افزود: شرکت کابل خودرو سبزوار درقالب طرح خود اتکایی تا کنون توانسته پروژههای متعدد خودکفایی قطعات خودرویی را محقق کند.
وی با بیان اینکه طرحهای مختلفی برای بومیسازی قطعات خودرویی در کشور ایجاد شده، افزود: سیمهای رشتهای که در گذشته از منابع خارجی تامین میکردیم، با تفاهم شرکت کابل خودرو سبزوار برای تامین مواد اولیه از استان زنجان، با صرفهجویی بالای ارزی تولید خواهد شد.
مقیمی خاطرنشان کرد: نهضت تولید داخل با حمایتهای وزارت صمت، امکان تولید پیشنیاز موتورهای دی سی که یکی از اساسیترین قطعات خودرویی بوده و قطعات شبکه برق خودرویی و الکترونیکی به آن نیازمند است را ایجاد کرده است.
وی با بیان این که خط تولید روتور به عنوان پیش نیاز تولید موتور دی سی شیشه بالابر خودرو ساخت داخل و بومیسازی شد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: تنوع محصولات و افزایش ظرفیت در کنار تقویت بومیسازی از اولویتهای ایرانخودرو است که با همتی که در شرکت کابل خودرو سبزوار شکل گرفته، توسعه در این بخش نیز برای دستیابی به اهداف ترسیم شده دنبال و با تلاش مجموعه کارکنان در آینده ای نزدیک این شرکت به قطب تولید موتور های دی سی در کشور تبدیل خواهد شد.
در ادامه مراسم بازدید معاون وزیر صمت و مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو وهیات همراه از شرکت های تابعه یاپکو سالن خط تولید قطعات یدکی برای تامین بازار خدمات پس از فروش اگزوز خودرو در شرکت اگزوز خودرو خراسان افتتاح شد همچنین برای توسعه این شرکت در نیشابور اعتبارمالی خوبی در نظرگرفته شد و سرمایه این شرکت از بیست میلیارد به شصت میلیارد افزایش یافت .
از دیگر برنامه های این مراسم ارسال دومین محموله صادراتی شرکت اگزوز خودرو خراسان به عراق، اعطای احکام تبدیل وضعیت ۵۰ نفر از کارگران پیمانی به قراردادی و اهداء تعداد ۶۰۸ پک معیشتی گارگران به افراد نیازمند بود.
سعید رضا پناه مدیرعامل گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران با اشاره به کمک های مؤمنامه پرسنل شرکت اگزوزخودرو خراسان به افرادنیازمند افزود : این کمک ها در راستای لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری درمسئولیت پذیری در قبال افراد آسیب پذیر جامعه انجام پذیرفت .
گفتنی است، دکتر هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم افتتاح خط تولید قطعات یدکی شرکت اگزوز خودرو خراسان حضور داشتند .
بازدید از خط تولید پلوس در شرکت قطعات محوری خراسان از دیگر برنامه های بازدید معاون وزیر صمت و مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و هیات همراه در مشهد بود . مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت یکی از پروژه های مهم ساخت داخل در تولید پلوس در حال انجام است و برای انتقال تکنولوژی، اقدامات اولیه آن صورت گرفته است، هم اکنون برخی از قطعات پلوس داخلی سازی شده و در مرحله تاییدیه کیفی قرار دارد.
وی داخلی سازی قطعه پلوس توسط شرکت قطعات محوری خراسان را اقدام مهمی در خودکفایی در تولید دانست و گفت: این قطعه در مسیر برقی سازی خودروها نیز راهگشا خواهد بود.
فرشاد مقیمی افزود: یکی از پروژه های مهم ساخت داخل این شرکت تولید صد درصد ساخت پلوس است که نتایج این پروژه نیز صرفه جویی ارزی قابل توجهی به دنبال داشته است.
درادامه این بازدید و در شرکت الکتریک خودرو شرق خط تولید جلوآمپر پژو ۲۰۶و ۲۰۷ در سایت پویا افتتاح شد . همچنین خطوط تولید BCM و ECM ( قطعات الکترونیکی نود شبکه خودرو) همچنین از خط تولید دسته سیم تارا و خطوط تولید دسته سیم های دنا ، پژو ۴۰۵ و سمند در سایت پژوهش و آزمایشگاه بازدید شد .
درحاشیه این مراسم احکام تبدیل وضعیت ۵۰ نفر از کارگران پیمانی به قراردادی با تقدیم لوح تقدیر به ۴ نفر از نمایندگان ایشان تحویل شد.
درادامه مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت : باتوجه به کارهای بزرگ انجام شده در شرکت الکتریک خودرو شرق این شرکت را می بایست به EKS بزرگ خطاب کرد و انتظارات ایران خودرو از این شرکت بالا رفته است .
فرشاد مقیمی ضمن استقبال از همکاری EKS با شرکت های دانش بنیان بر ادامه این همکاری ها، همچنین برتوسعه آزمایشگاه و روند توسعه محصولات الکترونیک تاکید کرد .
معاون وزیرصمت نیز اعلام کرد سیاست گذاری دولت حمایت از شرکت های بزرگ قطعه سازی است که کل مسیر طراحی، تامین و تولید را انجام می دهند و شرکت الکتریک خودرو شرق قابلیت تبدیل به Tear1 را دارد .
در پایان مدیرعامل گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران در جمع بندی بازدید دو روزه معاون وزیر صمت و مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو و هیات همراه از شرکت های تابعه یاپکو ضمن تشکر و قدردانی از مدعوین محترم افتتاح پروژه ها و توسعه محصولات جدیدو افزایش تیراژ تولید را تشریح کرد .
سعید رضاپناه ضمن اعلام افزایش بودجه فروش شرکت های تابعه گروه یاپکو برنقش و تعهد این مجموعه در قبال صنعت خودروسازی کشورو درراستای پیشبرد اهداف شرکت ایران خودرو تاکید کرد.